Förlossningsberättelse

Natten till den 20/12 klockan 03:31 satte värkarna igång.
Jag försökte gång på gång somna om & försöka lägga värkarna åt sidan men vilket som verkligen inte gick.
Vred & vände mig i sängen fram till kl: 07:10 då jag klev upp.
Gick in i badrummet för att ta en dusch & försöka stilla värkarna ett tag.
då jag såg att jag hade fått en blödning.
Gick till mamma som satt & kollade på tv i vardagsrummet sa som det var till henne & värkarna började bli allt mer rejälare & med mindre mellanrum.
Vi ringde till förlossningen, dom sa att det är tecken på att det var dags för mig nu.
& att en eventuell vattenavgång kan ha skett, då min blödning var ljusljus rosa.
Ta med dina saker & kom in nu, sa dom till mig.
Jag väckte min pojkvän som snabbt klev upp ur sängen & vid 07:30 satt vi i bilen på väg in till förlossningen.
Var inne på hudiksvalls förlossningen vid 08:00 & fram till kl 09:00 kollade dom barnets hjärtslag samt hur tighta värkarna var.
Hade cirka 3-4 minuter mellan värkarna & var vid 09:00 öppen 3-4 cm.
Dom kollade även om det var vattnet som hade gått, men det var det inte. 
det var blodkärl som hade gått sönder ( fullt normalt när man ska föda barn & när livmodertappen är mogen)
Efter att dom kollat hur öppen jag var fick vi ett rum, ett förlossningsrum & det var här som jag skulle föda mitt barn.
Fick dom "snygga" sjukhuskläderna att ta på mig & en ny CTG kurva sattes.
Vid 11:00 kollade dom ännu en gång hur öppen jag var & då var jag öppen 5-6 cm
Hade hårda sammandragningar & spydde nästintill hela tiden.
Dom frågade mig vilken typ av smärtlindring jag hade tänkt mig.
& då sa jag att jag vill ha lustgas & EDA (ryggbedövning)
Vid 12:00 sattes ryggbedövningen & jag kan säga att det är det mest underbaraste jag någonsin fått!=D
för gud så bra jag mådde & istället för att få panik & vilja skrika varje gång det kom en värk så kunde jag slappna av & andas lugnt igenom varje värk som kom.
Vid 13:00 var jag fortfarande bara öppen 6 cm & då bestämdes det att det skulle göras en vattenavgång på mig.
Så ungefär 13:45 stack dom hål på hinnorna.
Klockan 15:00 var jag öppen 7 cm sedan gick det kanske 40 minuter till så hade jag öppnat mig från 7 cm till 8 cm.
Fick lustgas som skulle dämpa smärtorna, men jag fick panik av den & trivdes inte alls med den.
Så under hela min förlossning användes endast EDA
Från klockan 15:50 -16:00 öppnade jag mig från 8 cm till 10 cm.
Krysstningsarbetet tog cirka 40 minuter.
Kl 16:41 föddes världens finaste flicka som fick namnet mollie♥
För övrigt så tog förlossningen 7 timmar & 41 minuter.
Jag har världens bästa pojkvän, har fått ett sånt otroligt stöd från honom hela vägen hit & under hela förlossningen.
Han är helt fantastisk♥
Han stöttade mig,stod vid min sida, han till och med krysstade med mig när lilla mollie skulle ut, & det kallar jag stöd!!
Han klippte navelsträngen på henne & grät minst lika mycket som mig när lilltjejen kom ut.
Jag kan inte beskriva för er med ord hur lycklig jag är.
Jag älskar min dotter & min pojkvän så det gör ont!♥♥
-
50 cm & 3618 gram av kärlek

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh ett stort grattis till er fina Mollie! :D Kram till er lilla familj!

2011-12-23 @ 11:59:52
URL: http://emmatherezia.blogg.se/
Postat av: Rita

HejHej :) Hoppas allt är bra med dej. Vad ska du hitta på imorgon? Firar du Jul på Julafton eller Juldagen?

Kram ♥

2011-12-23 @ 16:55:23
URL: http://ritam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0